Wednesday, July 7, 2010

tibe2 rajin menaip

dah bape lame la tinggal blog neh..tetibe hari ni rajin pulak nk menaip..
huhu..bkn xnk update tp lately..kerajinan utk membaca mengatasi kerajinan untuk menaip@menulis..
bile membaca byk bnda nih rase diri ini mcm byk sgt je bnda yg x tahu..
so keinginan utk membaca tu bertambah-tambah bile rase camtu..
maka terabailah blog ini sementara waktu smpi ke hari ini..hehe
tgk cam cantik je tarikh hari nih..pastu br teringat..7/7 ni tanabata festival..patut la tgk jepun2 ade yg tulis derang nye wish pastu gantung2 kat buluh..merepek je derang neh..hihi..
n sedar x sedar hari ni pun dah hari ke-110 saya menjalani kehidupan bersama encek hubby(^_^)..rase cam baru je kawen..tapi dah dkt 3 bln lbey da..jap jer masa berlalu..moga2 kami dirahmati dan diberkati selalu~
kdg2 slalu gak terfikir..btul ke sume decision yg dibuat ni..x silap ke..pastu bile fikir camtu last2 nk sedapkan hati mesti sy wat conclusion owh..sume ni dah ditentukan..sume adalah qada' Allah..iskkk..bole ke fikir camtu..pastu 1 day tu de la terbaca pasal qada' ni..cerita nye cam ni..
dlm hidup ni ade 2 bahagian yg kite sedar or x..
1)diri kita dikuasai..2)diri kita menguasai..
yang first tu la qada' sbnrnye..n qada' ni la yg byk dlm hidup seharian kita..
contohnye la kita tgh drive dgn berhati hatinye on da road, then tetibe ade keta dari arah lain eksiden n keta dia terpelanting masuk dlm jalan kita, padahal ada pembahagi jalan n akibatnye kita terlibat sama.
so ni la cthnya diri kita dikuasai, kita x leh wat papepun nk elak situasi tu dr berlaku kat kita, cth len yang kita tau mcm soal jodoh, rezeki dan ajal. actally kita tidak akan di hisab atas perkara2 yg kita dikuasai ni. kita hanya akan dihisab atas perkara yang diri kita yang menguasai.
contohnye la..rezeki.. kita bekerja dgn jujur@amanah utk cari rezeki, tp rezeki itu diluar bidang kuasa kita,kdg2 kerja bagai nk rak cari rezeki tp x pnh cukup..either rezeki kita byk or sikit hasil kerja kita tu sume Allah yg tentukan, but kerja kita yang amanah itu yang akan dinilai oleh Allah.
cth len kita cari rezeki dgn cara rasuah or mencuri, bukan jumlah hasil curian itu yang dihisab, yang dihisab itu ialah perbuatan mencuri itu.
so dari cth2 diatas kita bole nampak yang mencuri atau bekerja itu dikuasai oleh diri kita sendiri, kita boleh membuat pilihan untuk mencari rezeki cara yang halal or cara yang haram.
bila kita terlalu memikir hal qada' yang sbnrnye diluar kawalan kita, ia bole merugikan kita sbb bole menyekat kita dari melakukan sesuatu yang mungkin lebih baik.
cthnye..ajal..kebanyakan kita skrg takut mati, padahal mati itu bukan dlm kawalan kita. byk org fikir owh xpe..if buat jahat pun kalu nk mati..mati jugak..mmg la ajal tu dah ditentukan tp kita kena fikir nnt nk mati dlm redha Allah or x?mmg diri kita dikuasai(ajal dah ditentukan) tp kite perlu menguasai diri kita(berusaha nk jd baik setiap masa so that bila tiba ajal kita nnt, kita dalam keredhaan Allah)
kesimpulannya kita x perlu abeskan masa kita utk fikir hal-hal qada' yang sememangnya diluar kemampuan kita. but pe yg kita perlu buat adalah berfikir atau mencari jalan yang terbaik spy diredhai Allah utk melakukan sesuatu yang didalam kawalan kita.
bile baca artikel tu baru la tersedar dari lamunan..chewah..hehe..sekiannn..

No comments:

Post a Comment