Thursday, August 11, 2011

it happened on 11th!

ckp psl 11 hb mesti org2 yg duk jepun x lupe kot tarikh ni ek?ke aku je?haha
erm..11hb Mac 2011..gempa bumi yg kuat smpi terjadinye tsunami berpusat kat Miyagi..
aku mmg x leh lupe la kot sbb masa terjadinye gempa tu family aku ade skali..
masa tu kitaorg kat atsugi otw nk g nippori..n that time mmg tgh borak2 pasal gempa bumi..diaorg tnye gempa slalu ke jd kat jepun ni..
tgh2 borak tetibe en suami brek mengejut..sket lg nk langgar lori dpn..
aku tnye la nape tetibe brek..then en suami ckp lori dpn tetibe brek mengejut..
pastu aku tgk pakcik2 kat kilang sblh tmpt kitaorg berenti tu lari kuar dr kilang..
pastu tiang letrik sblh keta kitaorg bergoyang..n tetibe kereta pun bergoncang..
ehhh..ni gempa ni aku ckp..pastu makin lame makin kuat lak keta ni bergoyang..tiang sebelah pun ade harapan nk hempap keta kalo gempa kuat sket lagi..huwaaa..parents aku dah istighfar dah..dlm hati aku fikir mne la nk bwk lari diaorg ni..lari dlm sawah je la ekk sbb kwsn yg luas ade sawah je..huhu..alhamdulillah x lama lps tu keadaaan kembali cam biasa..
selama duk jepun mmg x pnah rase la gempa sekuat tu..bkak la radio kot2 ade bgtau psl gempa tu..radio bgtau 30 mins lg tsunami dtg..so org2 yg kt pantai die srh blk..
kitaorg terperangkap kat tokyo dlm 8 jam(padahal tokyo n umah sejam lebih je)
err byk la yg terjd pnjg kot kalo aku nk cite...
lps tsunami masalah nuclear plant pulakk..nuclear plant nye cooling system rosak so terbakar..maka bahan radioaktif pun terbebaslah..huwaa..dugaan betul kan?
yg aku risau flight diaorg sok ni..mmg x tdo la kitaorg sume risau..
at last setelah berpuluh kali try dpt gak cnfirmkan flight..delay sehari la tp..
flight kul 10 pagi tp kul 3 pagi kitaorg dah kuar umah sbb risau jammed tkut terlps flight..padahal g airport sejam lebih je..hehe..
lps hntr diaorg aku n en suami fikir psl kitaorg lak..should we go home or shoudnt..
setelah melihat berita maka ptg tu jugak kitaorg terus beli online tiket..flight hari khamis sbb tu je plg murah..first time naik airasia sbb tu je plg murah.. kalo tgk harga tiket mas mmg melampau..x mampuuu..huhu..
akhirnye blk jugak ke msia..
erm skrg ni pun byk gak gempa yg agak kuat..every week mesti ade..
n diaorg predict akan berlaku lagi gempa kuat mcm 11 mac tu lps ni tp x tau bile..
nuclear plant pun byk dah tutup..
tawakkal je la ekk..aku redha je pape terjadi sbb siapelah yg mmpu lawan kuasa Allah kan..
doa yg terbaik je lah kot ekk..hehe




No comments:

Post a Comment