Sunday, June 19, 2011

S.Y.U.K.U.R

day 458 with dearest hubby..alhamdulillah syukurr..
dan tadi terbaca tentang grateful(syukur)..14:7..

"and [remember] when your Lord proclaimed, "if you are grateful, I will surely increase you [in favor], but if you deny, indeed, My punishment is severe"

dan (ingatlah) tatakala Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras"

sungguh menusuk ayat ni masa terbaca tadi..huhu
adakah anda bersyukur setiap hari setiap masa?ataupun hanya bersyukur jika mendpt sesuatu yg best or doa anda diperkenankan shj?(bertnya pd diri sendiri juga)hehe..

syukur ni kalau kita faham dia adalah satu tuntutan..kalau kita bersyukur bermakna kita terima dgn semua yg diberi Allah dan kalau Allah x bagi tu jgn la sedih..sabar..maybe Dia ada yg lebih baik utk kita nnti..who knows..

dan kalau kita bersyukur kita x kan persoalkan apa yg Allah jadikan utk kita..
kalau kita mendapat kesenangan/nikmat kita bersyukur sbb ia adalah kebaikan dan bila mendapat kesusahan kita bersabar sbb ia juga adalah kebaikan bagi kita..ni kalau ditimpa susah sket dah give up..mengeluh salahkan org lain/nasib/takdir..meminta-minta..diri sendiri boleh je atasi kesusahan tu kalau berusaha n bersabar..

dan pernah terdengar org berkata "nikmat Allah dtg sekali sekala..maka hendaklah kita bersyukur"
nikmat Allah tu bukannya dtg sekali sekala n bukan masa dpt nikmat tu je kita bersyukur..tapi nikmat Allah tu hampir setiap saat..kita tidur,dpt bernafas,dpt berjln,dpt mkn minum,etc semua tu adalah nikmat..bygkan kalau kita x dpt tidur..kan tensen..so hidup seharian kita tu penuh dgn nikmat sebenarnye maka setiap hari setiap masa kena bersyukur..

cara bersyukur tu bukan dengan ucap Alhamdulillah(lisan) shj..selain lisan kita boleh bersyukur dgn hati(dktkan diri dgn Allah,amar ma'ruf nahi munkar etc),perbuatan(guna pd jln Allah,sedekah etc)..

org yg x bersyukur x kan cukup/puas hati dgn apa yg dimiliki..apa yg kita ada malah diri kita sendiri ni pun hanya lah dipinjamkan sahaja..nnt semuanya akan dikembalikan ke tempat asal masing2..berpada-padalah dgn apa yg dimiliki..

dan nampakkan lah nikmat yang Allah berikan sesuai dgn batasnya..
selalulah ingt nikmat yg telah diberikan so that kita akan lebih bersyukur..lebih byk bersykur lebih byk berkat n nikmat yg kita akan dpt mcm dlm ayat diatas tu insyaAllah..

*kalau salah/apa yg terkurg silalah tegur..ini apa yg saya faham je..ganbare diri sendiri!



2 comments:

  1. suke3. :)
    syukur ni antara benda plg mudah nk lupa, hopefully kite x alpa.

    ReplyDelete
  2. hehe..tu la..marilah sama2 sentiasa bersyukur..

    ReplyDelete